14-08-2021
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Ludzie używający kosmetyków kupują te produkty głownie ze względów emocjonalnych. Zakup jakiegoś kremu czy balsamu zwyczajnie polepsza nam nastrój.
- Badanie pokazuje, że zarówno emocjonalny, jak i użytkowy aspekt marek kosmetycznych ma znaczący wpływ na satysfakcję konsumentów, ale element emocjonalny ma większe oddziaływanie - mówi Vanessa Apaolaza z Uniwersytetu Kraju Basków.
Główne pozytywne emocje wzbudzane przez produkty kosmetyczne obejmują „dobre samopoczucie uzyskane dzięki wyeliminowaniu lub zmniejszeniu zmartwienia i poczucia winy", wyjaśniają autorzy.
Kilkaset kobiet poproszono o wskazanie funkcjonalnych i emocjonalnych czynników stosowania kosmetyków, a także stopnia zadowolenia z tych produktów. Jak się okazało, najwyższa satysfakcję deklarowano, gdy marka sprzyjała poczuciu „dbania o siebie" oraz zmniejszała niepokój czy poczucie winy z powodu nietroszczenia się o swój .
Paradoksalnie, aby tak było, najpierw reklamy kosmetyków muszą wywoływać u konsumentów negatywne odczucia wobec samych siebie, takie jak niezadowolenie z własnego wyglądu. - Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego jest subtelne powiedzenie kobietom, że są brzydkie - wiele reklam kosmetyków robi to bardzo skutecznie, pokazując zdjęcia wyjątkowo pięknych kobiet - mówi Apaolaza.
Działa tu teoria porównań społecznych. Konsumentki porównują swój poziom atrakcyjności fizycznej z modelkami z reklam i porównania te powodują negatywne skutki w sposobie postrzegania własnej atrakcyjności fizycznej oraz samoocenie. Skutki te są najbardziej nasilone wśród osób o największej świadomości swojego publicznego - dodaje Apaolaza.
Nasze emocje często dyktują nasze decyzje. W zachowaniach zakupowych podejmujemy je emocjonalnie i racjonalnie uzasadniamy. Te emocje są po części wyuczone, a po części instynktowne - wyjaśnia autorka. Przykładowo, rzecz może dotyczyć pragnienia bycia atrakcyjnym dla płci przeciwnej - zachęca ono ludzi do kupowania kosmetyków i może być wyjaśnione w darwinistycznie - piękne twarze i dobrze uformowane ciała są ważnymi biologicznymi wskaźnikami wartości danej osoby jako partnera seksualnego.
Spośród czynników emocjonalnych związanych z kosmetykami pozytywne uczucie płynące z doświadczania większego sukcesu w interakcjach społecznych miało największy wpływ na poprawę .
Na podstawie: