Strona głównaKosmetykiKupujemy kosmetyki, bo poprawiają nam... humor

Kupujemy kosmetyki, bo poprawiają nam... humor

Ludzie używający kosmetyków kupują te produkty głownie ze względów emocjonalnych. Zakup jakiegoś kremu czy balsamu zwyczajnie polepsza nam nastrój.
Kupujemy kosmetyki, bo poprawiają nam... humor
- Badanie pokazuje, że zarówno emocjonalny, jak i użytkowy aspekt marek kosmetycznych ma znaczący wpływ na satysfakcję konsumentów, ale element emocjonalny ma większe oddziaływanie - mówi Vanessa Apaolaza z Uniwersytetu Kraju Basków.

Główne pozytywne emocje wzbudzane przez produkty kosmetyczne obejmują „dobre samopoczucie uzyskane dzięki wyeliminowaniu lub zmniejszeniu zmartwienia i poczucia winy", wyjaśniają autorzy.

Kilkaset kobiet poproszono o wskazanie funkcjonalnych i emocjonalnych czynników stosowania kosmetyków, a także stopnia zadowolenia z tych produktów. Jak się okazało, najwyższa satysfakcję deklarowano, gdy marka sprzyjała poczuciu „dbania o siebie" oraz zmniejszała niepokój czy poczucie winy z powodu nietroszczenia się o swój .

Paradoksalnie, aby tak było, najpierw reklamy kosmetyków muszą wywoływać u konsumentów negatywne odczucia wobec samych siebie, takie jak niezadowolenie z własnego wyglądu. - Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego jest subtelne powiedzenie kobietom, że są brzydkie - wiele reklam kosmetyków robi to bardzo skutecznie, pokazując zdjęcia wyjątkowo pięknych kobiet - mówi Apaolaza.

Działa tu teoria porównań społecznych. Konsumentki porównują swój poziom atrakcyjności fizycznej z modelkami z reklam i porównania te powodują negatywne skutki w sposobie postrzegania własnej atrakcyjności fizycznej oraz samoocenie. Skutki te są najbardziej nasilone wśród osób o największej świadomości swojego publicznego - dodaje Apaolaza.
Nasze emocje często dyktują nasze decyzje. W zachowaniach zakupowych podejmujemy je emocjonalnie i racjonalnie uzasadniamy. Te emocje są po części wyuczone, a po części instynktowne - wyjaśnia autorka. Przykładowo, rzecz może dotyczyć pragnienia bycia atrakcyjnym dla płci przeciwnej - zachęca ono ludzi do kupowania kosmetyków i może być wyjaśnione w darwinistycznie - piękne twarze i dobrze uformowane ciała są ważnymi biologicznymi wskaźnikami wartości danej osoby jako partnera seksualnego.
Spośród czynników emocjonalnych związanych z kosmetykami pozytywne uczucie płynące z doświadczania większego sukcesu w interakcjach społecznych miało największy wpływ na poprawę .

Na podstawie:

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Hospicja.pl
  • Pola Nadziei
  • Akademia Pełni Życia
  • EWST.pl
  • Oferty pracy